***
***
Varaždinski učitelj : digitalni stručni časopis za odgoj i obrazovanje, Vol.2 No.2
***
cjeloviti sadržaj časopisa
Varaždinski učitelj-godina 2- broj 2- 2019
***
Godina 2. / Broj 2./ 2019.
KRITIČKO MIŠLJENJE KAO GLAVNI ZADATAK MEDIJSKOG ODGOJA I OBRAZOVANJA
Zoran Hercigonja, mag.edu.inf.
Medicinska škola Varaždin
Sažetak:
U svijetu krcatom gomilom informacija i medijskih sadržaja, alternativnih činjenica i „lažnih vijesti“, procjena istinitosti zahtijeva posebnu vještinu koja se razvija u sustavu obrazovanja čovjeka. Nedostajuća usmjerenost odgojno-obrazovnog sustava osposobljavanju pojedinca za sposobnost procjenjivanja istinitosti serviranih informacija kako bi bio sposoban zaštititi se od negativnih utjecaja i iskorištavanja od strane neoimperijalističke tržišne sile marketingom i marketinškim trikovima, postaje glavni problem u modernom svijetu. Medijsko dirigiranje i nametanje obrazaca potreba prema zakonu ponude i potražnje isključuje čovjeka iz konteksta samo-određujućeg bića koje je u stanju jasno formirati i izraziti vlastite potrebe i vlastita određenja. Zagušljivost „medijske diktature“ mlade ljude pretvara u pasivne potrošače bez mogućnosti razvoja osobnog filtera za kritičko probavljanje sadržaja. Rad se bavi prikazivanjem realnog stanja na medijskoj pozornici i promišljanju važnosti kritičkog mišljenja u svijetu medijskog imeprijalizma.
Ključne riječi: medij, kritičko promišljanje, samo-određenje, emancipacija, analiza
MEĐUPREDMETNO POVEZIVANJE POVIJESTI I SPORTA
Natalija Mihelčić Gradišar, profesor povijesti i geografije
Osnovna škola Stopiče, Slovenija
Sažetak:
Multidisciplinarno (međupredmetno) povezivanje sve više prodire u škole kao učinkovit pristup poučavanja. Čak i još tako neobično povezivanje dvaju školskih predmeta postaje dobar primjer koji pokazuje da se u svakom školskom predmetu krije dio drugog školskog predmeta. Međupredmetno povezivanje povijesti i tjelesnog odgoja u sedmom razredu osnovne škole otvorilo je nove izazove i očekivanja za učenike kao i za profesore. Povijest i tjelesni odgoj imaju mnogo toga zajedničkog što je pokazalo međusobno povezivanje. Znanje i iskustvo kod ovakvog načina rada su zasigurno dobar znak za provedbu složenijih metoda nastavnog sata i programa koji motiviraju mnoge profesore, posebno učenike
Ključne riječi: olimpijske igre, antika, međupredmetno povezivanje, povijest, tjelesni odgoj
EPITAFI U SLAVONSKOM BRODU I OKOLICI
mr. sc. Vesna Nosić, prof. savjetnica
Gimnazija „Matija Mesić“, Slavonija 1 br. 8, HR-35000 Slavonski Brod
Sažetak:
Epitaf označava nadgrobni natpis i kratku lirsku pjesmu koja sažeto ocrtava čovjekov odnos prema prolaznosti života i ljudskoj sudbini. Najstariji hrvatski epitaf je Valunska ploča. Napisana je glagoljicom i latinicom, a potječe iz druge polovice 11. stoljeća. Nalazi se u trijemu ispred crkve sv. Marka iznad Valuna na otoku Cresu. Izradi ovoga rada pristupila sam s namjerom da proučim literaturu o epitafima i potaknem učenika Gimnazije „Matija Mesić“ da zapišu dio epitafa na groblju u Slavonskom Brodu i na seoskim grobljima u okolici, a zatim da napravimo školski projekt.Učenici su od 2010. do 2018. godine popisali 1400 epitafa: 517 na gradskom groblju i 883 na okolnim seoskim grobljima. U ovom radu predočeno je samo 200 primjera epitafa prepisanih s nadgrobnih spomenika. Prepisani epitafi pripadaju novijim hrvatskim epitafima koji se dijele na nominalne, aforističke i literarizirane epitafe.
Ključne riječi: epitaf, noviji hrvatski epitafi, nominalni epitafi, aforistički epitafi, literarizirani epitafi.
ŠKOLSKI PROJEKT „NAŠ PLANET“
Anica Globan Kovačić, učiteljica savjetnica
Osnovna škola Vojnić
Sažetak:
Autor sam projekta „Naš planet“ koji je realiziran u dva navrata šk.god. 2010./2011. i 2017./2018. U projektu su sudjelovali svi učenici i djelatnici OŠ Vojnić. Učenici su istraživali okoliš te saznali kako ga sačuvati te u njemu uživati sada, ali i u vremenima koja dolaze. Sudjelovanje u projektu je izazvalo veliko zanimanje u učenika. Dan otvorenih vrata, kao završnica projekta, dao je mogućnost svima zainteresiranima da se upoznaju s rezultatima projekta. Suradnja s lokalnom zajednicom je bila na visokom nivou.
Ključne riječi: okoliš, ekologija, OŠ Vojnić
PO TRAGOVIMA LJUBLJANE I LJUBLJANICE – otkrivanje povijesti grada i rijeke
Natalija Mihelčić, prof.
Osnovna škola Stopiče, 8322 Stopiče, Slovenija
Sažetak:
Ovaj put osvjetljujem primer povezivanja sati povijesti s muzejem, koji se je izvršio izvan institucionalnih (muzejskih i školskih) prostora. Kao i dosada surađivanje škole s muzejem bilo je jako uspješno, pogotovo izvan školskih prostorijama, gdje su učenici učili i upoznavali prijestolnicu svoje države, Ljubljane. Sa suradnjom Mestnog muzeja Ljubljana je rad sa učenicima bio izveden u samom gradu Ljubljane i djelomice uzduž rijeke Ljubljanice u središtu grada. Muzejski rad činio se odličan oblik rada na otvorenom jer je ponudio neposredan dodir s okolinom i prostorom gdje su učenici lakše predstavljali događaje stoljećima natrag i zamišljali, kako je Ljubljanica nekada puno značila za tadašnje stanovništvo te kakvu ulogu je odigrala za cijelo mjesto.Muzejski rad u sklopu dana aktivnosti bio je izveden za učenike 8. razreda, a istovremeno se rad temeljio na riješavanju radnih listova te promatranja (povijesnih) zgrada, krajolika i vrveža u mjestu.
Ključne riječi: muzej, Ljubljana, muzejski rad, Ljubljanica.
UČENJE UČENJA
Tanja Jagarinec
Srednja elektro-računalniška šola Maribor
Sažetak:
Definicija učenja se s vremenom promijenila. Primarni model prijenosa znanja je smatrao studenta pasivnim primateljem. Novi model uveo je koncept učenja na temelju razlike između očekivanog i uspostavljenog. Suvremeni koncept učenja uvodi svjesno učenje s naglaskom na metakogniciju. Učenje učenja povezano je s metakognicijom, a možemo ga nazvati i meta-učenje. To uključuje znanje i sposobnost korištenja odgovarajućih strategija učenja i strategije rješavanja problema, poznavanje prednosti i nedostataka vlastitog znanja, točnu samoprocjenu vlastitih postignuća, kritičko razmišljanje o svrsi i ciljevima učenja, dobro upravljanje vremenom i informiranje, sposobnost samo-motiviranja i razvijanje pozitivnog stava prema učenju. Kada učimo fiziku, moramo uzeti u obzir i epistemološki plan.
Ključne riječi: meta-učenje, fizika, epistemologija
VRŠNJAČKO NASILJE I PREVENTIVNI PROGRAMI
Lucija Stepanić, mag.prim.educ
OŠ Novo Čiče, Trg Antuna Cvetkovića 27, 10 415 Novo Čiče
Sažetak:
Vršnjačko nasilje postalo je učestalo, što dokazuje činjenica da su nerijetko u dnevnom tisku zabilježeni slučajevi nasilja među djecom. Statistički podaci pokazuju njihov porast. 2017.godine je na razini Hrvatske zabilježeno 745 takvih kaznenih djela. U svrhu promocije nenasilničkog ponašanja, svake godine obilježava se Nacionalni dan borbe protiv vršnjačkog nasilja ili „Pink Shirt Day“, u Hrvatskoj poznat kao Dan ružičastih majici. Nažalost, malo je škola koje implementiraju programe intervencije i prevencije vršnjačkog nasilja. Iz tog razloga, u ovom radu bit će izložena tematika nasilja među djecom u školi, raširenost tog problema te dostupni programi prevencije i suzbijanja bullyinga. Također, bit će navedeni hrvatski zakonodavni okviri koji omogućuju implementaciju takvih programa u školski sustav kao i na moguće prepreke u njihovoj provedbi.
Ključne riječi: bullying, hrvatski zakonodavni okvir; nasilje; prevencija; vršnjaci
PSEUDONIMI KNJIŽEVNIKA
mr. sc. Vesna Nosić, prof. savjetnica
Gimnazija „Matija Mesić“ Slavonija 1 br. 8, HR-35000 Slavonski Brod
Sažetak:
Pseudonim označava izmišljeno ime koje neka osoba stalno ili povremeno koristi u svom stvaralačkom radu. Stručni članak donosi rezultate istraživanja pseudonima književnika iz europskih književnosti te američke i hrvatske književnosti od antike do danas.
Članak je koncipiran u četiri dijela:
- Podrijetlo i značenje riječi pseudonim, razlozi pojave pseudonimnosti književnih djela
- Postanak pseudonima pojedinih europskih, američkih i hrvatskih književnika
- Podjela pseudonima, raznolikost potpisa književnika
- Popis pseudonima književnika iz europskih književnosti te američke i hrvatske književnosti.
Različiti su razlozi zbog kojih su književnici uzimali pseudonime. Razlozi su se kroz povijest mijenjali, ali cilj je uvijek ostao isti – sakriti identitet! No, skrivajući svoj identitet, književnici su otkrivali nešto drugo – svoju kreativnost kojom su često iznenađivali čitatelje.
Ključne riječi: pseudonimi književnika, razlozi pojave pseudonimnosti, podjela pseudonima.
METODE I TEHNIKE SAVLADAVANJA STRESA KOD UČITELJA
mag. Aleksandra Jagarinec, prof. razredne nastave
OŠ NH Rajka Hrastnik
Sažetak:
Biti učitelj sve je teži zadatak. Radna opterećenja učitelja sve su veća. Učiteljska profesija je prema većim istraživanjima među najstresnijim profesijama. Učitelji si mogu kod sprječavanja i savladavanja stresa pomoći s različitim efektivnim metodama. Kod savladavanja stresa važno je racionalno razmišljanje i samopouzdanje pojedinca. Fizička aktivnost, opuštanje, joga i meditacija isto tako mogu pomoći kod savladavanja stresa.
Ključne riječi: stres, učitelji, načini savladavanja stresa
OBLICI RADA S NADARENIM UČENICIMA U OSNOVNOJ ŠKOLI
Anica Kovačić, prof. razredne nastave,
Osnovna škola Ljudski vrt, Ptuj, Slovenija
Sažetak:
Jedan od zadataka osnovne škole je i otkrivanje nadarenih učenika i njihovih talenata. Mnogo takve djece prisutno je u učionicama, a cilj moderne škole je omogućiti ovim učenicima da se optimalno razvijaju i ostvaruju svoj potencijal. Na temelju toga se nastava i izvannastavne aktivnosti trebaju organizirati na takav način da potičemo kreativnost, razvoj viših oblika razmišljanja, istraživanje, rješavanje problema, korištenje različitih izvora informacija i tehnologija, provedbu projekata, a istovremeno uključuju socijalne i emocionalne čimbenike. U našoj školi razvijamo kreativnost primjerenim pristupima u samoj nastavi, kroz kreativne radionice i izvanškolske aktivnosti. Organiziramo „ Kreativne radionice “ za studente koji su prepoznati kao talentirani i za druge koji žele proširiti svoje vidike . Vrše se tijekom školske godine i pokrivaju različita područja talenta. Kao učitelj često mi je izazov izabrati sadržaj i metode i organizirati aktivnosti koje će potaknuti maštu i kreativnost učenika. Na ovaj način sudjelujemo na raznim natjecanjima , organiziramo tematske radionice i projekte vezane uz lokalno okruženje, tvrtke i roditelje. Ideje, proizvodi i postignuća djece jedinstveni su, inovativni i prije svega odraz razmišljanja i razvoja učenika.
Ključne riječi: talentirani studenti, kreativnost, kreativne radionice, razvoj učenika.
SOCIO-EMOCIONALNE OSOBITOSTI DAROVITIH I MOGUĆE POTEŠKOĆE
dr. sc. Draženka Skupnjak, učiteljica savjetnica
VII. osnovna škola Varaždin
Sažetak:
Darovitost je složen i višeslojan konstrukt te su razvijene brojne konceptualizacije toga pojma, a uz različita shvaćanja o osobitostima darovitih mijenjale su se i njegove definicije. U razumijevanju darovitosti najčešće se koristi Renzullijeva definicija koja objašnjava da se darovitost odražava u interakciji triju osnovnih grupa osobina: iznadprosječne opće/specifične sposobnosti, izuzetna predanost zadatku i velik stupanj kreativnosti. Istraživanja darovitosti uglavnom su usmjerena na kognitivne varijable darovitih, a manje pažnje posvećuje se njihovim socijalnim i emocionalnim potrebama. Iako je socio-emocionalni razvoj darovite djece više sličan nego različit od razvoja djece iz opće populacije, postoje neke osobitosti zbog kojih je potrebno posvetiti dodatnu pažnju ovom aspektu njihova razvoja. Mogući nesklad između kognitivnog i socio-emocionalnog razvoja može postati uzrokom poteškoća u funkcioniranju mladog darovitog bića. Pravodobno osvješćivanje i prepoznavanje različitih razvojnih potreba te pravovremeno pružanje pomoći darovitim učenicima u prevladavanju socio-emocionalnih poteškoća, glavni su preduvjeti ostvarivanja njihovih punih potencijala.
Ključne riječi: darovitost, socio-emocionalne osobitosti, razvoj, poteškoće
ŽIVI KUTAK U NASTAVI PRIRODE I DRUŠTVA
Dušanka Vujičić, Mr. inf. mang., nastavnica savjetnica,
OŠ „Ratko Žarić“, Nikšić, Crna Gora
Sažetak:
U doba digitalnih tehnologija, brzog tempa života, modernih građevina, asfaltiranih puteva, popločanih dječjih igrališta i ostalih povoljnosti koje donosi savremeno doba, druženja u prirodi i sa prirodom postaju rijetkost. Nismo često u mogućnosti učenike odvesti u prirodu, ali uz malo dobre volje i truda, možemo prirodu „dovesti“ kod učenika. Ne trebaju velika materijalna sredstva da u školi uredimo živi kutak, a postojanje jednog tako moćnog nastavnog i vaspitnog sredstva pruža nebrojene mogućnosti. Motivisati ljudsko biće još u doba djetinjstva za upoznavanje prirode, ljubav prema prirodi i borbu za njeno očuvanje, jedan je od glavnih zadataka prosvjetnih radnika.
Ključne riječi: nastava prirode i društva, biljke, životinje, škola, živi kutak
MUZIKOTERAPIJA-MUZIKA KAO LIJEK
Svetlana Bulatović Stanišić, dipl. muzičarka, nastavnica savjetnica
JU OŠ „Ratko Žarić“, Nikšić, Crna Gora
Sažetak:
Da muzika ima moć da liječi, poznato je od davnina. Muzikoterapija je oblik liječenja koji se služi muzikom u svrhu izlječenja. Iako se razlikuje od standardnog načina liječenja, ne treba je smatrati oblikom alternativne medicine. Mnoge kliničke studije koje su rađene, odobravaju ovakav vid terapije, kao veoma koristan za ljude, jer im pomaže na fizičkom, mentalnom, emocionalnom i društvenom nivou. Širok je dijapazon zdravstvenih problema kod kojih muzikoterapija može pomoći. Svrha muzikoterapije je da uz pomoć muzike pomogne osobama koje imaju zdravstvenih problema, u njihovom liječenju. Može da se radi individualno ili u grupama i pogodna je za osobe svih uzrasta. Da bi bio korisnik muzikoterapije, pacijent ne mora da ima posebne muzičke vještine. Muzikoterapija se obavlja uz pomoć stručnog lica, muzikoterapeuta, koji mora biti sertifikovan.
Ključne riječi: muzikoterapija, muzikoterapeut, liječenje muzikom.